BLOG PILIHAN UTAMA PENULIS (MAI DARI BENDANG)

ENTRI TERBAIK

Sabtu, 5 November 2011

Niat Puasa Hari Arafah dan Fadhilatnya

‎9 Zulhijjah, para jemaah Haji Wukuf Di Arafah. Disunatkan berpuasa kepada orang yangg tidak melakukan ibadah haji. 


Suasana ketika para jemaah Haji mengerjakan Haji Wukuf Di Arafah


Niat Puasa Hari Arafah: "Sahaja aku berpuasa sunat Hari Arafah 9 Zulhijjah kerana Allah Taala."

Sabda Rasulullah s.a.w :
صَوْمُ يَوْمِ عَرَفَةَ يُكَفِّرُ سَنَتَيْنِ مَاضِيَةً وَمُسْتَقْبَلَةً وَصَوْمُ عَاشُوْرَاَء يُكَفِّرُ سَنَةً مَاضِيَةً
Puasa hari Arafah menebus dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang dan puasa Asyura (10 Muharram) menebus dosa setahun yang telah lewat. (HR Ahmad, Muslim dan Abu Daud dari Abi Qotadah)

GMMS: Marilah kita pakat sama2 berpuasa kerna fadhilatnya yang cukup power dan besar..

19 ulasan:

Ct Mawa berkata...

insyaAllah :)

Anif Abdullah| AA berkata...

besar ganjarannye kan..?hmm,selamat hari raya aidiladha syuk :)

Bro Ahmad berkata...

bila giliran kita nak kesana

laskar pelangi berkata...

=)

laskar pelangi berkata...

selamat hari raya aidiladha syux:) kalau wanie ada salah silap.wanie nak mohon ampun dan maaf =)
makan daging tu ingat kat wanie jgak..he3

ABU berkata...

selamat berpuasa.. aku tak puasa dowh.. aku baru je makan waffles..

Saiazuan berkata...

slmt raya qurban :)

Nurnajwa KZ berkata...

Selamat Hari Raya Syuk :)

Daddylicious berkata...

tak tahu boleh buat ke tidak...godaan kuat sangat...:)

sergeant keroro berkata...

salam aidiladha syuxer :)

Saiazuan berkata...

Selamat Hari Raya Aidiladha
kepada semua Umat Islam Seluruh Dunia
Terutamanya Pembaca Setia Saiazuan Blog (",)

ingat,
berhenti makan sebelum kenyang hehe

DOMU-KON berkata...

thanks ya..

Papa Mifz berkata...

salam aidiladha bro...

eyFa fAFa berkata...

with God's willing :)

HazwanDotCom berkata...

salam aidiladha...

aimie amalina berkata...

x dapat poseeeee
sob2 sebab sakit...


semoga puase ini membawa barakah =]

dhiera berkata...

salam aidiladha~

cik aisha berkata...

alhamdulillah sape2 yg berpuasa sunat tu....besar ganjarannya..:)

Bui Junaidi berkata...

wow..ramainya manusia..