ENTRI TERBAIK

Sabtu, 22 Oktober 2011

7 Siratan Kesalahan Edisi 1


Pernah dengar ayat suratan kebetulan?..Kalian lupa akan kembarnya iaitu siratan kesalahan..jadi aku mempersembahkan Siratan Kesalahan Edisi 1. Apa benda Siratan Kesalahan ini? Ianya menurut kamus aku, ianya seperti kesalahan yang selalu manusia lakukan dalam kehidupan tapi aku luahkan dalam bentuk tersirat agar kalian mencari dan memahami apakah kesalahan yang dilakukan oleh mereka..Mungkin ada yang tidak berapa tersirat..Mohon maaf diraja andai tiada pemahaman dicatit dalam minda bila membacanya.

  • Jiwa kejam menghiasi kamar..belas kasihan terhapus..bisikan azazil alasan beladiri..ubatnya ada tapi menang bila jiwa lain melayang..mohon henti seketika..dunia sesak nafas kernanya..
  • Khayalan umpama dadah halal ..menikmatkan tapi bisa melukakan rohani..ingin berkata coraknya tapi bisu seinfiniti kata..bukan kerna bahaya tapi sukar digambarkan..dunianya ada Tuhan tapi bertahan seketika..besok sudah hilang timbul fantasi lain..mimpi tidak bertajuk bicaranya..sekali lagi,masa memotongnya seperti pedang
  • Manusia leka membina taman..padahal busuk lagi meloyakan..terselit kumbang luar nikah disebalik bunga itu..bukan harum semerbak..tahi lagi mulia darjatnya..bunga berkat berkawad diluar..mohon restu hiasi taman itu..tertangguh akibat nikmat hina..mati umpama jenaka baginya..
  • Lukisan buruk pilihan wahid..nyata buta manusia menilainya..idaman jelik bernas diminda..ampuni dosa mereka kerna hidayah masih berlegar di luar rohani mereka..
  • Nyawa murah diperdagangkan..usah bicara hukum qisas bila bermain catur dengan pesalah berdarjat tinggi..pasrah jua dalam derita..reda dalam dendam..akhirat jua penentuan terakhir.
  • Harta dikumpul mewah tanpa henti..menambah nombor angka giliran dihisab kelak..zakat derma pelaburan rugi katanya..bodoh amat rugi siulan si miskin ke atasnya..mohon ikhlas bantu..usah lagi bertuhankan harta..sucikan ia sebelum kubur menjadi istana usang kelak.
  • Nama tercipta bukan diringkas..wajib betul sebutannya.,kerna terselit doa keatasnyaa..usah dimarah dibangkang..nama melayu bukan bicara hebat disyurga..bunyinya sedap bukan penanda maksudnya indah..manusia lupa benda remeh..hakikat belum disedari biarpun berabad dipengalamankan.

p/s: Hidup ini singkat..hiasinya dengan sebaik-baiknya..usah dibazir..kelak bila ia pergi, ia akan semakin menjauh dan menjauh..usah diulang episodnya kerna kenangan lama bisa merencatkan rentak kebahagiaan..nyawa hanya ada satu begitu juga hidup ini..kesihatan bagus adalah kunci nyawa bertahan lama ekstra berdoa sentiasa kepada Yang Maha Kaya..Kelahiran semula umpama jenaka jahanam..usah tikam jantung demi kepercayaan kolot jiwa akan bersih semula..Fikiran waras anugerah teragung..usah hinakan diri..gunakan ia sebaik-baiknya..itula beza haiwan antara manusia walaupun ada juga yang tertewas.

14 ulasan:

Yatie Awang berkata...

dalam keseronakkan membca ayat indah tu, terselit seribu makna

Betul tu Syuk..perindahkan hidup kita, semoga menjadi insan soleha

Bro ahmad berkata...

kelalaian atau alpa hidup sentiasa kerugian.

Anak Wak Mail berkata...

dah lama tak datang sini..baca entri ni..jadi speechless...:)heh.

Anif Abdullah| AA berkata...

kenapa kelahiran semula umpama jenaka jahanam syuk ?tak berapa paham ..bahasa tinggi nyer.. hehe

SoLy SoLicious berkata...

gunakan akal sebaiknye..akal membezakan manusia dan haiwan

syrupmasin berkata...

betol2..hidup nih singkat kene corak betol2 kan :)

lame ta datang sini.. :D

JG berkata...

teringat kelas BM dan sastera bile bce entry ni (^^,)

dhiera berkata...

saya suka entri ini..

disebalik ayat ada masuk yg tersirat~ yg penting, cukup untuk buat kami yg membaca berfikir kebenaran ye~

syarifahsidrus berkata...

kena baca 2 3 kali, tu pun tak berapa faham lagi apa yang tersirat..berbunga betul bahasanya

Saiazuan berkata...

bnykkan bramal semasa msih brnyawa

cik aisha berkata...

tersirat vs tersurat.....siratan kesalahan yg boleh dielak tp terjadi juga kerana kealpaan diri..mendalamnye ayat2 syuk ni...hehee

cucu umie berkata...

ayie masih kurng fham lg maksud tersirt tetapi yg ayie faham adlh khdupan perlu digunakan dgn sebaik-baiknyer.. jgn pernah sia-siakan setiap detik mase yg ad itu...

Papa Mifz berkata...

ado unsur2 nasihat...menginsafkan...

Liyana Zahim berkata...

Dun look back syuk.. Tp kdg2 memori tu susah la nk lupe melainkan kte hilang ingatan.. Gegege..