ENTRI TERBAIK

Isnin, 22 Ogos 2011

Musim perayaan: Berhati-hati bila pulang ke kampung

Assalamualaikum..

Semalam isu mercun, sekarang aku nak kupaskan entri pasal kemalangan pula..Setiap kali je musim perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri mahupun Aidil Adha mesti akan ada terpapar dalam surat khabar atau televisyen yang mengisahkan kemalangan yang tragis dan menyayat hati..Satu fenomena yang seakan-akan menjadi kebiasaan ataupun trend setiap kali datangnya musim perayaan itu..

Salah satu kemalangan yang maut lagi tragis


Jadi dinasihatkan kepada para pemandu yang ingin pulang ke destinasi masing-masing di mana jarak perjalanan yang boleh dikatakan jauh, berhati-hatilah di jalan raya, peka dengan keadaan sekeliling..Kalau mengantuk sangat, berehatla sekejap..Pastikan kereta diservis betul-betul sebelum memulakan perjalanan tuh..Kita tidak mahu keluarga kita di sana beraya dengan suasana muram..

Aku mengharapkan syarikat-syarikat pengusaha kayu balak ke pasir ke kuari ke dan whateverla tolongla stop operasi selama 3 hari sebelum ketibaan bulan Syawal tuh..Kadang-kadang ada pemandu rasa gerun nak memintas aka memotong anda..Maklumlah highway dekat-dekat Gua Musang tuh gila ar jalan ada yang tak betul,tak rata dan sempit pula tuh..Mungkin kos keuntungan akan merosot teruk tapi nyawa manusia adalah amat mahal..kedai pajak pun tarak jual itu punya nyawa..Jadi tolonglah tebalkan nilai kemanusiaan dalam jiwa korang wat seketika..Semua orang mahu hepi-hepi beraya..*bajet syarikat tuh bacala sangat rayuan ku neh huhu..>,<


p/s: Jadilah mayat hensem tapi apapun ajal maut di tangan Allah s.w.t..Berhati-hatilah dijalan raya ye..

27 ulasan:

kiz berkata...

apa yang penting sikap kita sendiri atas jalanraya...pandu cermat jiwa selamat..

Lepas selamat atas jalan raya baru leh jalan2 beraya..

cik sakdi berkata...

syuk, tapi kan,, selalunye kes kemalangan kat lebuhraye utare selatan. yang lebar dan rata. kesedaran pemandu tu. tau la kereta ade turbo.huhu

si cantik sally berkata...

ha3 ajal maot Tuhan yg menentukan kte hnye mampu bwaspada swaktu memandu.kdg2 org len yg x btjwab kte yg tkena tempias.huu~klau da takdir bgitu redha jela..hati2 kawan2 slmat hr raye!jemput dtg ke blog sy..

Khairil berkata...

aku cukup sedih bila baca cerita eksiden lebih2 lagi time nak raya mcm ni...

SoLy SoLicious berkata...

Biar lambat asal selamat...Ingatlah orang tersayang... sayu sungguh bile dengar byk kes accident tgh jalan ni..huhuhu..

syrupmasin berkata...

berhati-hati balek kampung :)

yatie Awang berkata...

betul tu syuk, kalau musim perayaan, kadang2 takut tengok, ada yang kemalangan, ngeri sangat

adik-adik kakak hati-hati dijalan raya

Lea IsNaw! berkata...

malang tidak berbau
ajal di tangan tuhan

tapi seboleh-bolehnya
elakkan drpd kemalangan kan
usaha itu penting

iPai berkata...

kadang2 seram tengok semua2 kemalangan ni .. mercun pun satu hal juga ..

tp malang tak berbau, n kita pon boleh usaha yang tebaik je n banyakkan berdoa ..

bro, aku tag bro dalam latest post .. nanti join eh .. bro ye PR 2, tuh kira ada chance untuk kasi hangatkan perlawanan

cik pha berkata...

satu jer iklan y selalu orag pandang remeh..tp makna dia tak seremaeh y disangkan "berhati-hati dijalan raya..ingatlah orag tersayang"

Freaky berkata...

ya Allah hati2 la di jalan raya ni.. risau betul banyak kematian

[sutera kasih] berkata...

berhati-hati di jalan raya..ingatlah insan tersayang yg menanti kepulangan anda huhu

Anif Abdullah| AA berkata...

biar lambat asalkan selamat dan terancang..

paling tak suka berita2 kemalangan macam ni la.. aduhai,hope kita semua selamat pergi n balik..aminn

Liyana Zahim berkata...

Tkutnye bawak kete.. Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~ Mayat ensem? Kihkihkih..

Wanie berkata...

setuju la..lori2 besar xleh ke cuti jap dari dok dlm highway tu..huhu..

cucu umie berkata...

harap2 kepulngn yg dinanti itu adlh kegembiraan bukan tngisan.. berhati2 di jalan raya

rara pinkmafia berkata...

takutnya ya Allah,doakan rara pulang ipoh dgn selamat nt.

Bui Junaidi berkata...

ni yg risau nk balik kpg ni..nauzubillahiminzalik..minta dijauhkan dr perkara2 ngeri mcm ni..

balik nnt,taknak drive laju2 lah..

Bro ahmad berkata...

nak balik kampung dah..nak hati2 hmm

echaRierie berkata...

huhu..hrp2 org yg balik kg pergi dan balik dgn selamatnya.

dwaty berkata...

betul syuxer... akk pun kalau naik bas... mesti baca ayat kursi... takut sangat... driver2 sekarang ni makin kuang ajar plak... yampah!!!

Anak Wak Mail berkata...

tapi kalau nak dekat musim raya je mesti banyak kemalangan kan..nape ek??

pandu cermat,,jiwa selamat..:)

anismelon berkata...

teruk nye..nie yg takot nie..same same lah kite berhati hati dijalan raye erk..:)

alif haris berkata...

huhu .. berhati2 dijalan raya

semoga kita semua jadi mayat yg hensem mengadap Allah ..:)

fadh leyanie berkata...

semoga kita semua dijauhkan dari kecelakaan jalanraya..
betul apa yg syuk kata.
#paling seriau lalu sebelah lori besar.

Afikah Aziz berkata...

gerun bile dengar pasal kemalangan..nak2 lg klu dengar kemalangan melibatkan bas wuwu..ika risau kot

amny berkata...

risaunya laaa....mintak dijauhkan...