ENTRI TERBAIK

Selasa, 2 Ogos 2011

Bazar Ramadhan--Pilihan Juadah Sudah diSetkan dalam Minda tapi...

Assalamualaikum...

Eh bazar ramadhan sedang rancak berlangsung di tempat korang kan?..Macam-macam ragam kita akan temui, ada yang tak henti2 pot pet pot pet cakap air seringgit!!, nasi lemak dua ringgit sebungkus!!, kuey tiow murah!!..Apa rahsia dorang ye,mampu menahan dahaga biarpun banyak air liur dilaburkan heheh..Apapun suasana itu amat unik kerna ianya akan live setahun sekali atau dengan kata lain, ianya akan berlangsung dalam bulan Ramadhan aje..

Okey, berpasak pada tajuk..Pernah kan korang dah setkan minda nak beli roti john dan nasi kukus ayam dara tapi sampai di sana gi baham beli murtabak, roti jala, kuih itu ini, air tebu, bontot ayam dan sebagainya..pernah kan..heheh..Itu mungkin konsep kita hanya mampu mensetkan dalam minda tapi nafsu mampu mempengaruhi keputusan yang kita buat nanti..jadi whateverla korang setkan dalam minda tuh nak beli itu mesti akan tertewas jua..hebat kan penangan nafsu..mujur syaitan terkurung, kalau tak lagi gila ah pembaziran..

Jadi petua untuk elakkan itu terjadi..BAWA DUIT TAK MELEBIHI RM7(kenapa rm7?kerana purata harga jualan nasi berlauk dalam lingkungan rm4.50 dan selebihnya, guna kekreatifan untuk beli kuantiti banyak tapi cukup rm2.50)..Tapi pastikan bazar ramadhan itu dekat dalam kawasan perumahan korang, kalau jauh, kan ada kesulitan dalam pertengahan jalan, parah nak cover itu ini nanti heheh..

Apapun..serapkan kaedah simple dalam perbelanjaan..InsyaAllah hidup tak akan kenal erti pembaziran..

27 ulasan:

ArulchelseA berkata...

kdg yg di set lain..bwk blik umah mcm2..kih kih kih kih.. lebih la plak..

Luqeem™ berkata...

nafsu mengawal segalanya. :D

kawal perbelanjaan atau kawal nafsu?

sergeant keroro berkata...

aku bawak rm10 jek selalu, hehe XD

cucu umie berkata...

boleh digunakan juga idea tu tpy rm7..fham2 shjelh kalo dok hostel rasenyer terlebih kot..huhhu

fiq. berkata...

saya setkan dalam mind nanti berbuke, mesti tak lalu punyer..
haha, baik ppunyer,
btw, rindu nasi lemak ayam berempah

Jiejah Gorjes berkata...

sebelum sampai bazaar nak beli tu jerk, dah sampai bazaar..tak cukup tangan abis sume nak..air sampai 2-3 jenis...huhuhu

josrevalution berkata...

ye syux kita kene pandai kawal nafsu perbelanjaan ketika berbeli..hehe...tp kalo yang dah kaya raya tu rsanye xpe r..hehe...bazar d tmpat sy memang mantap...fuhhh..

Bro ahmad berkata...

tips pergi bazar..bawak duit sikit je...kalau tak hmmm nampak itu semua nak,

Shaherah berkata...

alar syuk.. rm 7 uh memang tak cukup lar syuk.. sekurang kurang nyerr.. rm10.. heheh.. baru cukup au..

selalu shera tak pergi bazar.. kirim mak jek.. ^_^

Acik berkata...

yes jangan membazir! kenapa plak bln ramadhan jer harus belanja lebey2 ... tak perlu, kan?

Ini Kisah Tia berkata...

dah masuk hari kedua Tia tak pergi lagi bazar ni . hahaa ..

template baru .. CUNNNN :D

Tea Dno berkata...

heee tea bawa rm10 je kot. itu pun ada balance rm2. jimat tak jimat tak? ngahaha.

itu pun rasa macam dah banyak makanan. tak habis pun bila buka puasa. T_____T

vampire's lovex berkata...

hahah betol !!

set lain,beli lain...

pehhh baru tinggal kejap dah bertukar kulit...smart smartttt... ^^

Fathiah Hamim berkata...

bawak duet sket tuh sangat berguna!!!tapi jangan pinjam kawan pulak. -_-

syrupmasin berkata...

wuahahaha..aku dah try doe bawak duet sikit..tp nafsu sgt tahiii..kalu bole 1 bazar nk beli :D

Lea IsNaw! berkata...

tu yg malas nak g bazar tuh
plan nak beli nasi ayam
last2 jadi nasi ayam+kuih pelita+air tembikai susu+kuih bla bla

diana berkata...

kena kirim kat orang je la kalau gitu...
bagi duit dan pesan nak nasik ayam air soya..
selesai!
hahahah

echaRierie berkata...

hehe..btl tue syuk..
tp yg wajib beli adlh karipap..haha..suka sgt..

ermm..suka p/s tue..:)

Aisyah Aina berkata...

haha...kalau dah pergi tu memang semua benda nak beli kan...


dah 2 hari puasa ni tapi belum pergi bazar lagi ^^

RepublicAku berkata...

nasib baik aku bukan raja bazaar ramadan...banyak sangat pengikut syaitan di situ...keh3

syarifahsidrus berkata...

tahun ni tak pergi lagi bazar ramadan..hhaa..

tak suka pergi bazar, sesakkk

iPai berkata...

memang begitu gamaknya .. kadang2 ikutkan sangat lapar tuh, sampai beli berlebihan .. tp masa makan tak abes .. uhuh

aku pun lebih kurang sama je ..

Liyana Zahim berkata...

Syuk liyana bulan pose kan mkn cam mnusia membela saka.. Apakah saka itu mmg ada di bulan pose?

Khairil berkata...

sedang menahan diri untuk pergi ke bazar ramadhan...takut tak tertahan dgn godaan...haha

Anak Wak Mail berkata...

kalau saya, bawak 5 ringgit je..hehe..tak makan nasi berlauk,,beli mknn berat macam mi gorang ke,,kuew teow ke,,pastu kuih beli satu jenis je..ada 29hari,boleh tukar2 jenis kuih setiap hari..Alhamdulillah tahun ni nafsu nak membeli juadah tu tak membuak2 sangat..hehe..=)

eh,,panjang benor..hhaha..

Nurnajwa berkata...

Best dpt beli mcm2 tp mkn skit je nnti -- Haha

Puasa kali ni tak sempat jejak kaki dkat bazar pon T^T Haila, abah la ni tak nak bwk kte.

laskar pelangi berkata...

dah 9 hari berpuasa ni..wanie baru pergi bazar sekali jer..duk rumah jer ni:)

nanti esok lusa kot..nak pergi usha bazar dekat stadium :)