ENTRI TERBAIK

Ahad, 31 Julai 2011

Niat puasa bulan Ramadhan

Assalamualaikum...

Sempena kedatangan bulan yang mulia ini, aku ingin kongsikan satu ilmu yang berguna untuk kaum muslimin dan muslimat iaitu niat puasa bulan Ramadhan untuk sebulan dan harian serta doa untuk berbuka puasa..

Lafaz niat puasa sebulan 
Sahaja aku berpuasa sebulan pada bulan Ramadan bagi tahun ini kerana Allah Taala


Lafaz niat puasa untuk harian
Sahaja aku puasa esok hari menunaikan fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.


Doa berbuka puasa
 Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.


Doa selepas berbuka puasa

Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.



Dan pesanan dari pihak tuan penulis:

"Berbuka simple-simple je jangan melantak cam 3 bulan tak jumpa makanan..lagipun pas berbuka mesti nak solat maghrib kan..x kan nak berpuasa aje tapi solat ditinggalkan...jangan..nanti kena maki kaw2..!!"

"Selamat menyambut bulan Ramadhan al-Mubarak.terlebih dahulu aku nak minta maaf kepada semua yang mengenali diriku dan blog ini kalau aku ada buat silap,menyinggung perasaan korang dan whateverla yang membabitkan mood dan perasaan korang..Jadi marilah kita sama-sama saling bermaaf-maafan..:)..

Sumber: Zelo95

19 ulasan:

syarifahsidrus berkata...

selamat berpuasa, betulla, patutnya masa berbuka makan kurma je dulu, pastu solat, baru makan berat pulak

Nurnajwa berkata...

Wahaa, kte tak tau pon ade doa lpas buka --'

Ehh, happy ramadhan jgak ;)

Jgn rsau kte dh maafkn semuaaaa slh awk XD Hahaha, mcm ade je

Elih Japahar berkata...

Selamat menjalankan ibadah puasa...:)

~~Ticer Wann~~ berkata...

selamat berpuasa syuk... :)

aimie amalina berkata...

yay!
sukee!
wah..dah berwajah baru nih
heee
epy fasting empunye belog!
>_________<

Aisyah Aina berkata...

bagus ingatkan....jangan nak puasa sangat la kan tapi lupa nak niat pulak....

selamat berpuasa :D

echaRierie berkata...

salam ramadhan syuk..

maaf anda di terima..hehe..
maafkan sy jgk ea.. :)

Freaky berkata...

selamat berpuasa syuxer.. jangan ponteng tau. :D

alif haris berkata...

selamat berpuasa syuk :)
takmo ponteng2 taw haha :D

delarocha berkata...

selamat meraikan kehadiran Ramadhan

cucu umie berkata...

selamat berpuasa syuk...jgn ponteng2..tak baik taw..kehkeh btw, selamat menunaikan terwih juga bermula malam nie..

Anak Wak Mail berkata...

selamat berpuasa..jom terawikh!..

maaf kalau ada silap dan salah tanpa sengaja juga..=)

shida'R berkata...

salam ramadhan ye syux :)
pose penuh taw hehe..

RepublicAku berkata...

aku suka ni ...kiut...keh3

Fathiah Hamim berkata...

selamat berpuasa. semoga tak membazir time buka. hehe

syrupmasin berkata...

waaa..dah macam abah aku dah ajar bace niat2 nih..haha..mintak mmaf jugak dekat kau..hahha..selamat puase weh :D

Khairil berkata...

info yang bagus untuk dikongsikan...selamat menjalani ibadah puasa juga bro!!!

laskar pelangi berkata...

syux, info yang sangat sangat berguna untuk peringatan semua :)

iPai berkata...

mari sama2 baca bro .. hehe .