ENTRI TERBAIK

Sabtu, 18 Jun 2011

Tornado--Menakutkan atau Mengagumkan??

Assalamualaikum dan salam 1 tornado..

Korang kenal tak tornadoTornado kalau nak dialihbahasakan ia dikenali sebagai puting beliung.

Mengikut wikipedia,ianya sebuah tiub angin berpusing yang menyentuh tanah dan awan kumulonimbus. Angin yang berada di dalam puting beliung berpusing dengan pantas dan menjadikan puting beliung sangat berbahaya. Kebanyakan puting beliung mempunyai angin selaju 175 km/j atau kurang, dengan lebar 250 kaki (75 meter), dan bergerak beberapa kilometer sebelum "lenyap". Walau bagaimanapun, sesetengah puting beliung mempunyai angin selaju 480 km/j, dengan lebar lebih daripada (1.6 km), dan boleh bergerak melebihi 100 kilometer.


Puting beliung dikategori mengikut Skala Fujita, daripada F0 sehingga F5. F0 mempunyai kelajuan angin paling rendah manakala F5 mempunyai kelajuan angin paling tinggi.

Cukup dengan info ringkas pasal tornado..Meh kita usha rupa paras dia..

Menggerunkan??

Tengoklah sungguh cantik dia kan..

Kalau ini ada kat Malaysia, mau gerun gamaknya

Camner la perasaan bila berada di bawahnya

Pusaran yang sungguh menakjubkan

Kalau nak tengok tornado beraksi,usha video neh



Kesimpulannya..aku bersyukur kerana di Malaysia tak de tornado yang menggerunkan..

24 ulasan:

cucu umie berkata...

thnkx for the info..ayie xthu sgt pasal bnda nie cuma thu begitu shje sebb mase tu ad member trngkan pasal taufan.. alhamdulilah juga sebb malaysia okay2 shje..

Fay berkata...

bahaya nehh..

Shamsuddin Amin berkata...

cantik n menakutkan... hehe

Mohd Izzar berkata...

mengagum kan..heeh

harrazdani berkata...

kekuasaan tuhan yang maha berkuasa kepada insan yg tahu berfikir....

Papa Mifz berkata...

2 2 pun yer beb....menakutkan sebab boleh membunuh....mengagumkan sebab kuasa Allah...

ArulchelseA berkata...

cuak aku bro... kalau cantik nanti org leka tgok tp tak leka nak lari atau pindah.. kih kih kih..

ArulchelseA berkata...

bro aku tk leh chat kat shout box ko bro..IP address dah kena banned.. aku cuak bro..

Freaky berkata...

tornado ni bagi aku hebat dan menakutkan.. hebat dengan kuasa dia dan takot kesan yang dibawa

echaRierie berkata...

Menakutkan sbb blh bwk maut..hehe..
mengagumkan sbb kuasa Allah.. :)
so, conclusionnya walaupun tornado mengagumkan tp TERsgt menakutkan..
peace !

Khairil berkata...

nasib dia tak mai malaysia...tapi mana nak tahu kuasa Allah...Dia hantar mai...na'uzubillah...

Aisyah Aina berkata...

takut gila....memang bagus la takde kat Malaysia kan....

Nurnajwa berkata...

Hahaha, dua dua kot ;D

Seram hbis kalau Malaysia kne.

yatie Awang berkata...

syukur...kat kita tak terkena bencana ni...

syrupmasin berkata...

perghhh..berbual doe..sumpah seram..

Fathiah Hamim berkata...

both scary and amazing. kuasa Allah.

HAZWAN17 berkata...

semalam ada puting beliung dekat mersing johor..ada nampak dekat facebook

shameel Iskandar berkata...

Kat sabah dulu, ada beberapa kali juga kes puting beliung tapi tak besar. sekadar menerbangkan tong sampah sahaja. kalau dgn kelajuan 100 km, banyak betul kemusnahan akibat puting beliung ni.

Mawar Berduri berkata...

alhamdulillah, aku tinggal d mlysia..

MDHAFiZ.NET berkata...

syukur perkara ini tidak berlaku di negara kita...

alif haris berkata...

nauzubillah ~ seram2 .. alhmdllah mesia takde bncana mcm ni .. klu tak habis la lappy aku terbang

Anak Wak Mail berkata...

mesti kuat giler angin dia ni..melayang-layang..subhanAllah..=)

alongxp berkata...

penah tengok yg besar ckit masa kat kedah 7 tahun lepas, tapi sbb jauh, so cam tak berapa terasa ar feel tu

cik azeya berkata...

ee takotnye... -.-