ENTRI TERBAIK

Isnin, 13 Jun 2011

Penyapu

Assalamualaikum dan salam 1 penyapu..

Persoalan utama disini..apa kena-mengena topik penyapu malam2 nak dah nak buta neh???? 

Emm..penyapu ni boleh didefinisikan sebagai suatu alat untuk membuang suatu kotoran dengan menggunakan kaedah menyapu..Boleh pakai ayat definisi tuh?Bolehla kot sampai bila kita nak bergantung pada DBP kan??

Okey..bila kita membicarakan pasal penyapu..Terdetik dalam kepala hotak..Camner rupa bentuk penyapu? Meh aku tunjukkan sekeping gambar ia..Jangan santau ia sudah k..

Rupa Paras dia
Jadi malam ni aku nak wat citer pasal penyapu..

Korang tau tak penyapu kadang-kadang dianggap sial dalam pantang larang masyarakat Melayu.Nak tau pe dorang tekankan tang mana sial tuh? Ini inferens dia, jangan sesekali memukul anak-anak kecil dengan penyapu takut membawa sial. Dan juga penyapu hendakla diletak di pintu belakang rumah untuk menggelakkan rumah dimasuki pencuri. Aaaa yang neh lagi gila sakit jiwa..sesiapa yang memukul orang yang belum kahwin, nescaya sampai mati orang tuh x akan dapat jodoh..Gila saiko isk isk isk

Kunci utama:-
a) Jangan memukul anak-anak kecil nanti membawa sial kepada anak
b)Hendakla digantung kat belakang rumah untuk elak rumah dimasuki pencuri
c)Jangan pukul orang yang belum kahwin nanti sukar dapat jodoh.

Pleaselah..jangan amal kepercayaan camni k..mengarut!!

Kebetulan ada kisah mengenai penyapu yang bawa trauma kepada seseorang..KLIK SINI

Menyapu boleh keluarkan peluh~~syuxer

18 ulasan:

~~Ticer Wann~~ berkata...

ada kisah jugak pasal penyapu... tapi tu pantang larang seorang kawan la..

syrupmasin berkata...

isabel dalam bewitched gune penyapu jugak :D

Aisyah Aina berkata...

selalu gurau main pukul2 pakai penyapu...so susah dapat jodoh la ni...hahaha...
memang mengarut :P

Freaky berkata...

awal2 lagi dah gelak bila baca salam 1 penyapu. wuakakaka

kotak bulat berkata...

penyapu~ memang dulu selalu dgr mak bising.. "ati2 sapu tu, jgn langgar kepala adik kau yg tgh tidur tu,"
aku tanya mak Kb, awat nya smpai kna ingatkn byk kali, xkan la Kb rabun nk sapu kepala adik tu.. hahaha..
ckp je la benda tu kotor sebab sapu habuk byk..tak perlu rasanya ckp pntg lrg sume tu..org tua dulu2 kan suka gunekan mcm2 alasn merepek tok tkutkan anak2..
*peh, pnjg gile..mcam buat entry kt sini lak..kt blog sendri tak nk wat pnjg2 gini..hahah*

yatie Awang berkata...

orang2 dulu sebenarnya tak mahu bagi orang main penyapu je padahal, tak elok...direkanya cerita mcm tu, sama gak dengan kisah bantal haha

kokser kokdam berkata...

penyapu leh terbang2..

hehehe

Khairil berkata...

sekarang orang dah pakai vacuum cleaner je..mungkin nanti ada pula pantang larang atau kepercayaan karut tentang vacuum cleaner pulak...orang melayu memang mudah percaya semua tu...

HAZWAN17 berkata...

agaknya pantang larang dulu sebab penyapu susah nak buat kot..nak kena raut daun bagi dapat lidi penyapu tu..

cucu umie berkata...

kuikui..ayie tak pernah main penyapu lg lol..kalo main penyapu grenty kena marah..huhuh nak bt mcm maner..terima shjelah..

mushroom berkata...

yg x thn tu yg slm 1 penyapu tu.. intro pn da klaka hahaha

sab solhi berkata...

penyapu pon ade cte.. hahaha... best!

ArulchelseA berkata...

trivia utk pnyapu-penyapu adalah satu2nya kata nama yang boleh ditambah imbuhan..kih kih kih

alif haris berkata...

gua dulu2 pernah jadi tukang sapu taw .. hehhe

RedVixen berkata...

aku benci penyapu... boikot penyapu!

Fathiah Hamim berkata...

hmm macam2 la. jangan percaya langsung, nanti syirik

MDHAFiZ.NET berkata...

walaupun aku Melayu tapi aku tak tau pulak yg penyapu ini boleh bawa sial... dgr cerita dr kawan aku adalah yg berbangsa Dayak. Tapi pasti pulak dlm masyarakat Melayu

Anak Wak Mail berkata...

dah namanya penyapu,,sapu je lakan..jangan buat pukul2 orang..hehe..

kira kurafatlah kalau percaya kepercayaan karut tu kan??