ENTRI TERBAIK

Jumaat, 24 Jun 2011

Perihal Mimpi

Assalamualaikum...

Korang pernah bermimpi tak..Bila kali terakhir korang bermimpi? Apakah pernah terjadi mimpi itu menjadi kenyataan?Meh kita huraikan perihal mimpi

Ini teori dari aku, so mungkin korang tak pernah jumpa dalam jurnal pasal mimpi ni..

Mimpi bolehla diibaratkan satu pergerakan imej atau video secara kabur atau jelas yang dipertontonkan dalam separa sedar (faham?..) 

Ianya berlaku tanpa dipinta..Kadang-kadang ada mimpi berulang-ulang..Itu mungkin mainan syaitan atau petunjuk untuk korang cari kenapa mimpi itu asyik berulang-ulang..Kebanyakkan mimpi ada jugak yang berunsurkan nikmat syahwat sampai dikenali sebagai mimpi basah..Yang pertama kali mendapat mimpi sedemikian sudah pasti boleh mula menjaga tatatertib dalam solat..Yang banyak kali dapat mimpi tuh, kenala mandi wajib dengan betul..

Mimpi yang paling sempurna di dunia adalah dapat bermimpi berjumpa dengan Rasulullah s.a.w..Ini kerana syaitan tak mampu menyamar rupa Rasul kita..Ada satu kisah yang mengisahkan ada seorang wanita yang diuji teruk dengan pelbagai dugaan sehingga dia berdoa semoga beliau dapat bertemu dengan Rasulullah s.a.w dalam mimpi..Menurut citer itu, doa beliau dimakbulkan..Aku tak de sumber coz citer tuh dah lama..Kesahihan adakah benar citer tuh belum dapat dipastikan apakah benar itu mimpi bertemu dengan Rasulullah s.a.w atau sengaja diada-adakan..

Walaubagaimanapun disyariatkan mimpi yang baik hendaklah disebarkan..dan mimpi yang buruk hendaklah didiamkan takut menimbulkan kegusaran dalam jiwa orang lain dan diri sendiri..

Jadi persoalan sekarang apa mimpi terakhir anda buat masa sekarang?

52 ulasan:

~~Ticer Wann~~ berkata...

saya mimpi macam citer bollywood la.. siap ada lelaki naik kuda putih... rasa misteri plak...

bertuah orang yang dapat mimpi bertemu Rasulullah...

Betulkan...anda mampu mengubahnya :)

sergeant keroro berkata...

errrkkk, mimpi basah? lol XD

Syuxer berkata...

@~~Ticer Wann~~ rasanya mungkin petanda ticer akan kawen dalam masa terdekat heheh..

kotak bulat berkata...

kb biasanya kalau mimpi.. bila bukk mata bgn tido je..trus dah xingat pasal mimpi dah..hehe

harrazdani berkata...

ustaz dr harun din pernah bermimpi berjumpa rasulullah

kat sini

http://harrazdani.blogspot.com/2011/02/ustaz-harun-din-aumimpi-jumpa-nabi-5.html

Syuxer berkata...

@sergeant keroro hahaha rileks la semua boy pernah mimpi basah kan..hhehe

Syuxer berkata...

@kotak bulat mujur alhamdulillah tak ingat..heheh..lebih2 lagi kalau dapat mimpi ngeri

Syuxer berkata...

@harrazdani tq bro.:)..kawe gi slaluh tngok entri demo pasal mimpi tuh

Alin berkata...

plg best kalau masa bulan puasa asyik mimpi mkn je. hehehe

EiZaRaZiErYa berkata...

ahaha..same macam KB~ bagon3..ter0s lupe~ kecik2 dlu selalui mimpi hantu..kadang ade jugak yg smpai mengigau d'watnye~ huhu..latest mimpi~ bgon2 lupe~ huhu..wink3 >_<

laskar pelangi berkata...

ades! mimpi biasanya tak ingat lorh..uhuuu~

puteri ain berkata...

tak pernah mmpi jadi kenyataan . kalau mmpi tu nk jadi knytaan . boleh x request mmpi yg best2 . hehe

~~Ticer Wann~~ berkata...

@Syuxer berkahwin naik kuda putih? ohh bestnya... nak berangan jap.. ;)

cucu umie berkata...

ayie pernah bermimpi and ianye berulng2..tpy bila difikrkan balik... mempi tu kdng2 membawap etanda kepda kita...kdng2 kalo difikirkan ad yg terpalik diseblik mimpi seperti kematian...

alif haris berkata...

aku mimpi basah cmne pulak ? hahaha :D

iPai berkata...

kalau mimpi itu ada dan tak pernah nak ingat masa bangun macam mane ?

ArulchelseA berkata...

bro ada yg kata mimpi yg benar waktu pukul4 hinga ke subuh bro..tk tau la btul ke tak..

yatie Awang berkata...

kakak selalu mimpi dikejar hantuuuu...penatnya berlari, tapi kat situ jugakkkk.....kalau dah tersedar rasa ooo..penatnya..haha

Bro ahmad berkata...

pernah dapat mimpi yang indah..rupanya mimpi...geramm' pernah
dapat duit seguni kt belakang kereta bro belum sempat nak gi shoping dah terbangun hahaha tak habis ending hmmm

dwaty berkata...

saya selalu bermimpi... tapi bila terjaga... mimpi pun hilang... dah lupa...

tetiba teringat budak yang nak jadi protege edri dalm mentor tu.. nyanyi lagu mimpi dipatuk ular... hehehe

echaRierie berkata...

xde mimpi apa2 pun..haha..kesian..
eh pernah dpt mmpi ex curang..and finally mmg curang..=.="
ntahla kebetulan kot..

Terbelog berkata...

lama dah x bermimpi bro..xtau apasal

Anak Wak Mail berkata...

selalu tak ingat mimpi ape..selalu lupa balik..tak best betul..hihi..=)

syrupmasin berkata...

betul ke mimpi kite hitam puteh..lepas tuh sebab hitam puteh tuh kite jarang igt ape yg kite mimpi..betol ke encik syuxer pakar mimpi??

Syuxer berkata...

@Alinrasanya boleh batal puasa tuh kot hahaha..;p

Syuxer berkata...

@EiZaRaZiErYa kadang2 kalau lupa terus dari tido maybe tido tuh x cukup masa..:)..kecik2 dulu mengigau coz tido secukupnya heheh..

Syuxer berkata...

@laskar pelangi ala mesti wanie ada ingat..kadang2 je kot

Syuxer berkata...

@puteri ain kalau mimpi boleh diklafikasikan sebagai doa yang termakbul,sudah tentu manusia hidup mewah heheh..;)

Syuxer berkata...

@~~Ticer Wann~~ coz itu mimpi adalah skrip paling indah..:)

Syuxer berkata...

@cucu umie itulah..kadang2 mimpi yang berulang-ulang neh menggerunkan gak tapi kalau mimpi membawa kematian kadang2 ditafsir sebgai panjang umur..rasanya kot heehhe

Syuxer berkata...

@alif haris tahniah bro dah boleh bersunat dah hahahah..boleh dah kawen heheh..;p

Syuxer berkata...

@iPaimungkin kita tidak cukup tido..kadang2 stamina dalam tido diperlukan untuk membolehkan daya ingatan untuk ingat mimpi tuh kuat..hahaha teori x boleh pakai heheh..

Syuxer berkata...

@ArulchelseA emm aku pernah dengar citer tuh..mungkin betul kot..

Syuxer berkata...

@yatie Awang mimpi dikejar oleh hantu sememangnya menuntut stamina yang tinggi heheh..oleh itu ada yang mengigau sampai tersepak2 seolah-olah sedang bertarung dalam mimpi tuh ehehhe

Syuxer berkata...

@Bro ahmad sekurang2nya bro dapat mimpi yang best dalam fantasi..:)..

Syuxer berkata...

@dwaty fenomena ini sering terjadi pada orang yang selalu tak cukup tido..mungkin kot..teori neh belum disahkan..heheh..mimpi dipatuk ular tuh petanda dah dekat dah nak kahwin tuh heheh

Syuxer berkata...

@echaRierie itula..mungkin mimpi kadang2 boleh jadi petunjuk..:)

Syuxer berkata...

@Terbelog kalau tido tak cukup kadang2 mimpi x datang menjemput

Syuxer berkata...

@Anak Wak Mail heheh xpe tak perlu diingat sangat fantasi itu..:)

Syuxer berkata...

@syrupmasin hahaha saya bukanla pakar mimpi..:)..kalau dapat mimpi hitam putih itu jarang sekali berlaku..kebiasannya mimpi ada yang kabur..tidak jelas warnanya..ia seolah2 video yang bukan HD..:)..oleh itu ramai yang tak ingat mimpi tersebut

melainkan kalau cam mimpi ngeri,kadang2 imej akan menjadi semakin besar dan menggerunkan menyebabkan kita mungkin terbawa-bawa dalam realiti..

syrupmasin berkata...

oo ye ke..perghh hebad lah bnyak tao pasal mimpi..

alif haris berkata...

hahahahha .. kawin ? lmbt lg la .. :D

Khairil berkata...

mimpi itu hanya permainan tidur...kadang2 ia ada beri petunujuk kepada kita...kalau bermimpi berjumpa rasulullah ia satu mimpi yang istimewa...dan tak semua yang boleh dapat mimpi ini...

Fathiah Hamim berkata...

selalu jugak mimpi yang sampai penat2. nanges pun ada.

Mawar Berduri berkata...

aku jarang bermimpi sampaikan aku tidak ingat kali terakhir aku bermimpi.. huhu..

bungaitucantik berkata...

KERJA yg wat yana terbawa-bawa sampai tidur..mimpi NGERI neh~

Syuxer berkata...

@syrupmasin hahah tidak juga bro..:)..bnyk tafsiran yang boleh kita baca..ada yang benar ada yang batil..

Syuxer berkata...

@alif haris janji kawen secara betul..jangan lepak kat siam plak ye..heheh.;p

Syuxer berkata...

@Khairil betul kata bro tuh..hanya orang tertentu je dapat mimpi bertemu rasulullah s.a.w..:)

Syuxer berkata...

@Fathiah Hamim takpe itu fantasi je..:)

Syuxer berkata...

@Mawar Berduri aku pun sama..T_T..mybe tido x pernah cukup huhu

Syuxer berkata...

@bungaitucantik heheh kadang terbawa dalam mimpi boleh beri ilham untuk baiki mutu kerja tuh..manala tau kan..:)