ENTRI TERBAIK

Ahad, 1 Mei 2011

Fakta Penting woooo


Aku blogwalking la time2 cuti ni,ramai gak masih membuta woo.heheh xpe2 cuti hari keamanan kan..Bila aku singgah kat blog SHM ni,aku terpandang info menarik ni dan aku sharela,kot2 ada orang tak tahu ke..:). Nilah info yang aku nak share..

1. Jika anda makan satay, jangan pula lupa timunnya, sebabnyamemakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu? (Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula adalah anti-karsinogen.

2. Jangan makan udang selepas mengambil pil vitamin C ! Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Barah akibat penggunaan bahan dalam Shampoo. Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; 

VO5,
Palmolive,
Paul Mitchell,
L'Oreal,
Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop,
Nature Force dan lain-lain lagi.

Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan buih yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan buih.

4. Kepada penggemar makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi,koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya. Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doktor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai 'makan untuk mendapat barah'.

5. Bawang Goreng segera, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja. Sebarkanlah maklumat ini kepada orang- orang yang anda sayangi dan pengguna yang masih belum disedarkan lagi.


Kalau tak percaya! boleh hubungi utk pengesahan kepada Penama ni..

Nor Hamizi Md. Amin
Penolong Pendaftar
Unit Perkhidmatan
Bahagian Pengurusan Sumber Manusia & Pentadbiran
Jabatan Pendaftar, Universiti Sains Malaysia
11800 Minden, Pulau Pinang
Tel: 04-6532694

Kredit to: U-turn

Harap2 bro SHM beri izin share info nih..

*Dulu fakta ni pernah ada dalam simpanan laptop lama aku tapi hilang, sekarang baru aku jumpa,tq SHM~~syuxer

6 ulasan:

Ummu Khaulah Hasan berkata...

no 4 tuh sangat seswai dengan tabiat saya ;)

mekaseyh share2 info ni ;)

wish u luck ;)

Qaseh dalia adelia berkata...

TQ SYUXER .. COZ INFO NI NNT QASEH CEK SYAMPOO ..TAKUT GAK ..
BTW QASEH ADE REVIEW SKET HEHE TQ KOMEN2 KAT BLOG

kucarkacir berkata...

info yg berguna !
thanx 4 de info.
kena lebih berhati-hati lagi ni.

ghost writer berkata...

thanks for info..

meskipun aku sudah mengetahuinya sekian lama.

Khairil berkata...

kelakar bila ada si PENAMA di bawah tu...anyway, thanks for sharing...

SHM berkata...

hehe..x pe bro..blog mmg diciptakan sbgi salah satu tempat utk berkongsi..:D