ENTRI TERBAIK

Khamis, 26 Mei 2011

Entri Malam Jumaat~~Koleksi Citer Seram 2 [ 5 CITER ]

Assalamualaikum dan salam 1 misteri nusantara..

Sudah dijanjikan minggu lepas yang saya akan kongsikan kisah2 hantu bagi setiap malam jumaat untuk santapan minda kamu bagi menaikkan adrenalin perasaaan takut..Eh eleh takutla konon..Jom apa lagi bacalah..wat modal layan ketagihan baca citer seram..heheh


MISTERI PEREMPUAN TUA


"Mak Aziz balik dulu Mak", "Aziz..... Mak kata jangan balik dah malam ni, pagi esok jerla balik dah pukul sembilan ni.".

"Tak boleh Mak Aziz kena balik malam ni juga, banyak kerja kat office tu yang tergendala mak...". "Aziz, besoklah balik , bukan apa mak melarang ni, mak risau kamu balik malam-malam ni pulak tu sesorang, bukan dekat Kubang Kerian ker KL tu".

"Tak apalah Mak, Aziz balik dulu assalammualaikum" lantas Aziz mengucup tangan ibunya dan terus memasuki perut kereta Honda yang baru seminggu dimilikinya.

"Emmmmm.... Boring betullah.." rungut Aziz seorang diri lantas menutup gelombang radio ERA setelah boring mendengar Jamal Jamalludin berceloteh.

Dijelingnya jam yang terpahat pada keretanya, detik jam 2 pagi, kini hampir 5 jam Aziz memandu, naik kematu buntutnya. Ditolehnya kiri dan kanan, lebuhraya semangkin lengang mungkin kerana masing-masing sudah sampai ke destinasi yg ditujui setelah seminggu menyambut hari raya korban dikampung

"Emmmmm...baru sampai lebuhraya Karak dah dekat gak ni.." tiba-tiba Azizn terkedu, peluh mula memercik, bulu romanya berdiri, dikepalanya mula berligar-ligar kata-kata temannya " kau kalau balik Kelantan tu kena hati-hati jangan balik malam-malam sangat, bahaya....tambah-tambah lagi area lebuhraya Karak tu kemalangan selalu terjadi sebab jumpa makhluk ghaib!" namun kata-kata temannya itu ditolakya jauh-jauh, didirikan semangatnya.

"Aaaarghhhh........ngarut jer...mana ader hantu .... sekarang ni zaman internet jer,sekarang ni hantu semua tinggal dlm hutan", kata Aziz keseorang mententeramkan hatinya yang tidak tenteram.Namun akhirnya tenteram juga setelah Aziz membaca ayat-ayat suci al-quran.

Aziz masih di lebuhraya Karak ditekannya pedal minyak seperti biasa, Aziz memang selalu berhati-hati,tiba-tiba jauh dihadapan, Aziz terpandang kelibat objek putih yang seolah-olah terpacak ditepi jalan, peluh nya mula memercik kembali "hantu ker?", soal hatinya."Argh...bukan!" dikuatkan semangatnya.
Semangkin hampir dan semangkin jelas pandangan Aziz terhadap objek itu,rupa-rupanya seorang perempuan tua berbaju putih berkain batik dan bertudung putih berdiri ditepi jalan."Orang rupanya ingatkan hantu". Begitu celupar mulut Aziz berkata-kata, hilang perasaan takut Aziz dan kini diselubungi pula dengan perasan kesihan pula.

Segera Aziz memberhentikan keretanya disisi perempuan tua itu dan mempelawa menumpangkan perempuan tua tersebut. "Mak cik nak kemana ni biar saya tumpangkan, makcik naiklah,bahaya sesorang malam-malam ni." Segera Aziz membuka pintu disebelahnya tanpa berkata apa-apa perempuan tua tersebut menudingkan jarinya kehadapan menandakan bahawa dia ingin turun dihadapan. Kemudian perempuan tua tersebut memasuki dan terus menutup pintu kereta."Terima kasih nak", kata permpuan tua itu dengan suara yang garau dan langsung tidak memandang muka Aziz sebaliknya memalingkan mukanya keluar tingkap.Perasaan takut Aziz kembali lagi apabila mendengar suara perempuan tua tersebut garau sungguh menyeramkam!

"Aapaaa....mak cik buat seeeeseorang kat tapi jalan ni, baaaahaaaaayaaaaa mak cik, malam pulak tu",kata aziz terketar-ketar.

"Sebenarnya, mak cik pergi cuci darah anak mak cik yang meninggal akibat kemalangan ditempat mak cik berdiri tadi". Kata perempuan tua itu lagi tetapi masih tidak memandang muka Aziz. "Aaaapa darahhhhh!!!!!!!!" jerit Aziz terkejut, peluhnya semankin banyak memercik dan mengeletar anggota badannya tetapi terpaksa Aziz melawan ketakutannya agar dia tidak terbabas memandu kerana terkejut dan akan melibatkan kemalangan pula.

"Ye,anak mak cik mati sewaktu kemalangan pagi tadi, jadi tak baik kita biarkan darah orang yang mati kering begitu saja, nanti jilat di langsuir",kata perempuan tua itu dengan suaranya yang garau.Semangkin kuat anggota badan Aziz mengeletar ditolehnya kearah perempuan tua
itu tetapi perempuan tua itu memalingkan mukanya.

Aziz mengeletar tak terlintas dikepalanya utk membaca ayat-ayat suci al-quran kerana terlalu takut. Tiba-tiba perempuan tua itu menyuruh Azizi berhenti di satu selekoh. “Anak, mak cik nak turun kat situ. Rumah makcik kat bawah tu je”. Azizi cuba memandang ke arah yang di tunjukkan oleh perempuan tua itu namun apa yang dia lihat adalah hutan belukar yang gelap dan cerun. Semakin takutlah Aziz apabila tiada sebuah rumah yang terdapat di kawasan yang di beritahu oleh perempuan tua itu.
“Terima kasih nak,kerana menumpangkan makcik hingga sampai rumah.Ada juga anak muda yang sudi menolong makcik ini.” Azizi hanya senyum dan mengangguk dalam ketakutan. Setelah perempuan tua itu turun dari keretanya,dia cuba mengerling dari sisi cerminya namun tiada sesiapa pun yang ada! Lantas Aziz memecut keretanya dan sejak daripada itu dia tidak akan memandu lagi lewat malam apabila pulang daripada kampungnya.


Kereta Misteri Yang Masih Misteri



Polis mengalami kesukaran mengesan pemilik kereta apabila ia ditemui dalam keadaan terbalik dan terbenam hampir separuh di dalam lumpur. Semua 6 bahagian cerminya telah tiada (pecah?), bahagian enjin tenggelam di dalam lumpur malah nombor pendaftaran juga telah tiada. Tiada sebarang tanda yang ditemui bagi mengesan pemiliknya, kecuali kereta terbabit diangkat dan dilakukan pemeriksaan teliti. Di masa sama,kebimbangan samada adakah mangsa dalam kes itu terpaksa didahulukan dengan melakukan operasi mencari dan menyelamat.

       Anjing dari Unit K-9 PDRM turut menyusuri sehingga atas bukit di mana laluan lama Bentong-Gombak dipercayai kereta ini terjatuh.Dan akhirnya, menjelang tengahari, disahkan tiada mangsa terbabit dalam kes ini setelah pencarian dari malam tadi, tidak menemui sebarang petanda.
Kereta (Kia Optima) ini difahamkan dilaporkan hilang oleh pemiliknya pada 21 Oktober lalu di Sg.Besi, Kuala Lumpur.Kerja-kerja untuk mengangkat kereta ini atas lebuhraya, menggunakan dua buah kemablik.

       Dan, kenderaan dari arah Pantai Timur untuk ke Kuala Lumpur terpaksa melalui hanya satu lorong lebuhraya,menyebabkan kesesakan lebih 5km sehingga Bukit Tinggi Pahang. Laluan kontra juga terpaksa dibuka pada laluan arah Timur untuk kenderaan ke Kuala Lumpur. Bagaimanapun,usaha untuk mengangkat kereta ini tidak berjaya.

         Apabila di pertengahan, dua buah kembalik yang mengangkatnya tiba-tiba mengalami masalah mekanikal dan kerosakan pada sistem hidrolik.Ketika itu,kereta ini hanya beberapa meter sebelum sampai di tepi tembok lebuhraya.

         Ketika kembalik kedua membantu, ia turut menerima nasib sama apabila tiba-tiba mengalami masalah mekanikal pula.Akhirnya, kereta misteri ini terpaksa di”semadikan” semula di bawah jambatan tersebut!



POLIS JUMPA PONTIANAK [VIDEO]


Kredit to: Puaka Karak


KEPALA BERAMBUT PANJANG

Kisah ni berlaku ketika aku berada di tingkatan satu. Ketika itu aku tinggal di asrama. Macam biasa, aku mula letakkan kepala atas bantal ketika jam hampir menunjukkan 12:00 tengah malam. Tapi malam tu aku rasa sedikit gelisah. Entah apa puncanya, tak dapat aku pastikan. Aku cuba pejamkan mata, tapi tak berjaya. Akhirnya, lebih setengah jam berhempas-pulas, kelopak mataku berjaya juga dirapatkan.

Tak lama kemudian, aku dikejutkan oleh suatu bunyi aneh yang agak kuat. Bunyi sebegitu tak pernah aku dengar sebelum ni. Aku cuba pastikan arah datangnya bunyi tersebut. Seketika kemudian aku tergamam. Berbantukan cahaya samar-samar dari kaki lima dorm, kelihatan satu kepala tanpa badan sedang menyikat rambutnya, betul-betul di atas katil bersetentang dengan katilku. Rambutnya panjang mencecah siling. Ngeri jugak aku. Dalam separuh sedar tu, aku cuba kejut rakanku yang sedang tidur di katil sebelah. "Ina! Ina! Ina..!". Ina tersedar. "Apa hal kejut aku tengah sedap tidur ni?" ngomel Ina sambil menggenyeh matanya. Tanpa memandang ke arahnya, aku memuncungkan mulutku. "Tengok tu."  Ina memandang ke depan, dan sesaat kemudian memandang ke arahku semula.

"Takde apa pun! Engkau mengigau la... Dahlah, tidurlah! Aku ngantuk ni." Ina tak pedulikan kata-kata aku, dan terus menarik selimutnya semula. Aku berasa takut. Makhluk itu terus menyikat rambutnya. Semakin kuat sikatannya, semakin kuat pula bunyinya. Aku betul-betul tak tahu nak buat apa. Aku cuba nak kejutkan Ina sekali lagi, tapi kali ni mulutku seolah-olah terkunci.  Aku memusingkan badan. Sambil meniarap, aku memekup telinga dengan bantal. Aku takut. Bunyi tersebut semakin kuat.

Selang lima minit kemudian, bunyi tersebut semakin perlahan, dan akhirnya terus lenyap. Aku masih tak berani pusingkan kepala. Manalah tahu, tiba-tiba je makhluk tu dah terpacul depan aku, tak ke naya!

Tiba-tiba suasana sekeliling menjadi hingar. Ruang dorm yang tadinya gelap, kini terang benderang. Aku lihat ada makhluk di kanan kiri aku. Ada yang bawa baldi dan ada yang bawa tuala serta berus gigi.

"Bangun Yati oiiii! Mandi. Sembahyang subuh." Aku mengangkat bantal yang memekup telinga, dan dengan perlahan aku bangun lalu ke hujung katil sambil mataku tak berkelip memandang ke katil depan. Apa yang aku nampak? Tak ada apa, melainkan suatu lakaran di dinding yang tak pernah aku nampak sebelum ni!   


KEPALA ATAS KUBUR

Masa kecik-kecik dulu aku selalu ikut abah aku pergi usrah. Kadang-kadang pergi dekat, kadang-kadang jauh. Sebagai anak yang baik, chewahh, aku ikut la... dan memang aku sendiri pun suka bonceng motor abah aku malam-malam. Sejuk berangin je... best. Tau tak usrah tu apa? Bagi sesiapa yang tak tau, usrah tu macam perjumpaan la. Dalam perjumpaan tu, macam-macam perkara diperbincangkan, terutamanya berbentuk ilmiah. Perjumpaan begini sebenarnya menggalakkan pengeratan silaturrahmi sesama kita selain satu cara menyampaikan ilmu. Itu maksud usrah tu. Usrah tu sendiri adalah satu perkataan arab yang memberi makna keluarga.

Satu hari tu, macam biasa, aku ikut abah. Kami tak naik motor. Kerana mak aku ikut sekali, kami berkereta malam tu. Sebenarnya, sebelum tu kami pergi Melaka. Saja la jalan-jalan sambil shopping lebih kurang... Dalam perjalanan kami balik tu, singgah la kat tempat biasa sebab abah aku memang ada usrah malam tu. Kebetulan pulak, ada banyak kereta yang dah parking tepi jalan dekat surau tu. Ada satu ruang kosong kat tepi jalan, sebelah dengan kawasan kubur. Abah aku letak kereta kat situ. Aku dan mak tak keluar, sebab cuma ada setengah jam je lagi majlis tu nak bersurai. Kami sampai lewat sebenarnya...

Mak aku suruh kunci semua pintu kereta. Aku, sebagai anak yang menurut perintah, (huh!), buat la sebagaimana mak aku suruh. Dah lepas tu, aku pandang ke luar tingkap sebelah kiri. Ada banyak kubur kat situ. Ustaz aku ajar, kalu kita berada di kawasan kubur, ucapkanlah salam untuk ahli-ahli kubur tu. Kerana aku anak yang taat, maka aku pun buat la... "Assalamualaikum ya ahlal-qubr".

Aku ngan mak kat dalam kereta masing-masing buat hal sendiri. Mak diam aje kat depan. Aku kat belakang pun tak buat apa, cuma mata je melilau ke seluruh kawasan kubur tu. Hmmm... banyak pokok pisang kat situ. Ada buah ke?

Dengan tak semena-mena mata aku terpaku ke satu kubur berhampiran. Kubur tu terletak lebih kurang 3 meter je dari aku. Aku jadi tak sedap. Apa tu haa...? "Makk...!." Mak aku tak menyahut. Aku, nak kata takut tu tak jugak sebab aku tak nampak sepenuhnya benda tu, cuma samar-samar je. Tapi, dalam samar-samar tu pun, aku masih dapat mengecam. Aku nampak semacam kepala orang sedang memandang tepat ke arahku! Letaknya di atas kubur, sebelah batu nesan.

"Makk..." Aku panggil mak, tapi mak diam jugak. Aku dah mula rasa nak nangis, tapi tak terkeluar. Apa yang aku buat, cuma pandang aje kat kepala tu. Sekarang memang aku yakin dengan apa yang aku nampak. Kepala tu pulak seolah-olah senyum kat aku.

Tok! tok! tok!. Aku terkejut tak terkata. Rupanya abah dah sampai, suruh bukak kunci pintu. Mak aku yang bukakan, dan aku berpaling semula ke arah kubur tu. Kepala tu masih ada. "Mak.. Abah.. tengok tu!", sambil aku tunjuk ke kubur tu. Mak abah aku tengok ke situ. "Apa benda ada kat situ?", tanya abah. "Tak nampak ke? Ada kepala orang kat situ". Aku berpaling, pandang abah aku. Dia beriya-iya cari muka orang yang aku kata tu. Mak pun sama. Aku berpaling semula ke arah kubur tu. Tapi... aikkk! dah hilang! Kepala tu dah tak ada... macam biskut pulak. Aku tak nampak apa-apa lagi. "Dah hilangla abah. Tadi ada... betul...". Aku takkan nak bohong abah aku pulak, sedangkan aku ni memang seorang anak yang baik, yang tak reti langsung nak berbohong.

"Alaa... takde apa. Saja along nampak je tu. Takde apa. Along ngantuk tu kot." Abah aku mungkin taknak aku berasa takut, sebab tu dia cakap gitu. Aku memang tak takut pun...! Tapi itu cuma cakap kat mulut je la kan... dlm hati, tuhan saja yang tahu.

Bila dah sampai kat rumah, aku tanya mak, kenapa dia tak menyahut aku panggil tadi. Mak kata dia tertidur laaa... Alaahai, kesian mak aku. Dia penat agaknya. Takpela. "Tapi betul ke mak tak nampak kepala tu tadi?". "Mana ada... takde apa pun. Kubur tu memang la ada...". Entah. Aku diam je.

Tak lama lepas tu, aku dah lupa sebab apa, aku singgah kat surau tu waktu zohor. Senyap-senyap, aku pergi semua ke tempat abah parking kereta hari tu. Aku perhatikan betul-betul. Aku tak nampak kepala, tapi aku nampak ada huruf nun besar kat kubur tu. Alaa... kan sesetengah orang ada pasang macam dinding kubur yang warna putih tu... tapi sekarang dah kurang dah kan. Ada tertulis ayat kat dinding tu, hujung ayat tu ada huruf nun. Aku dah lupa ayat apa yang tertulis kat situ. Aku pergi panggil abah, dan tunjukkan kubur tu. Haahahaha... dia gelakkan. "Kan abah dah kata, takde apa-apa. Along nampak huruf nun tu je hari tu...". Sebagai anak yang tak melawan mak bapak, aku diam je. Tapi dalam kepala aku, dah ada jawapan. Kalau aku nampak huruf nun, macam mana dia boleh naik bertenggek atas kubur? Dah tu senyum kat aku pulak tu... Nun tu duduknya kat dinding kubur, bukan atas kubur!

Kisah kepala atas kubur ni berlaku kira-kira 16 tahun yang lalu. Tapi aku tak boleh lupa sebab aku sendiri yang mengalaminya. Sampai ke hari ni, aku tak tau apa sebenarnya yang aku nampak tu. Tapi kalau pun betul memang ada makhluk sebegitu yang aku nampak, aku tak heran. Makhluk halus memang dicipta. Kuasa Allah tu teramat besar.

Sekarang aku tak tinggal kat bandar tu lagi. Ikut abah aku pindah. Aku ni kan setia, ikut abah aku... Tapi sekali-sekala ada jugak aku ke sana. Kali terakhir, lebih kurang sebulan yang lalu. Secara spontan aku akan terpandangkan kubur tepi parit tu setiap kali aku lalu jalan tu, walaupun sekarang aku dah pandu kereta sendiri. Wallahu a'lam.

Nak Lagi!!Layan kat bawah ni




35 ulasan:

syrupmasin berkata...

haha..malam nih aku nak tido bawak ketiak mak aku..sebab takot :D

Khairil berkata...

ooohh seram aku bro bila tgk video kat balai tu...ni kot balai yg kata dok berhantu kat pahang tu?...

Freaky berkata...

video polis jumpa pontianak tu macam x real je. huhu

Aisyah Aina berkata...

takut! tak sanggup nak baca sekarang....tunggu esok je baca :'(

SHM berkata...

kenape mesti malam jumaat je cerite hantu ?

D.A.Y.A.H berkata...

bce 2 cite da seram..xbrani nk teruskan..aduh..

Syuxer berkata...

@syrupmasin hahaha...rileks2 tido cam biasa hehe

Syuxer berkata...

@Khairil seram ke..arap2 itu video tipu huhu..

Syuxer berkata...

@Freaky a'ah cam x real tapi kita x boleh gak kata gitu..coz kita xde kat tempat kejadian itu hehe

Syuxer berkata...

@Aisyah Aina emm better baca siang hari..malam2 gini sunyi huhu

Syuxer berkata...

@SHM err coz nak bawa lari persepsi yang malam jumaat bukan citer untuk malam bersama isteri sahaja heheh...

Syuxer berkata...

@D.A.Y.A.H heheh saya pun gitu gak..saya share je..bca konfirm x berani wooo

alif haris berkata...

hantu ada hantu mana mana(*lagu ceplos) haha

Syuxer berkata...

@alif haris hahah kelakarla bro.ni :)

faidah misnan berkata...

meremang lah juga..
hehe

cucu umie berkata...

xsanggup ayie nk bce cerita yg last..yg first pon dah takot2 nak bve..yg kedua okay lg..arghh..tidak mungkin..hang nie bt aku kecut perot dok..kuikui

Liyana Zahim berkata...

Malam ni tdo ngan mak yay!! Pehhhh sram gileeeeeeerrr! Kepale2 ni seram sket dri bdn ful2.. Huwaaaaaaaaa~

Miecyber berkata...

Seremnyer....

Jus Katak

Anak Wak Mail berkata...

haha..seram2..lepas ni cerita pasal hantu anjasmoro plak..hehe..

yang ina nampak hantu sikat rambut tu..maksudnya dia betul nampak ke dia mimpi je??

Heidi Shafiq berkata...

pontianak dtg balai nk buat laporan kecurian kot.. :P

fadh leyanie berkata...

yang video polis tu..betulkah?
tak berapa seram..hihi

CikAizA berkata...

ermmmm... takutnya... huhuhu... nasib baik dah ada highway lain.. kalau nak kena lalu kat karak tu gak... alamatnya... x kuar johor lah aiza....

Papa Mifz berkata...

seram tgk video tuh...jgn x leh tido malam sudah...huhu

ABU berkata...

matila, tak suka baca kisah seram..sbb aku penakut orngnya..hahaha :D

dyea irdina berkata...

ish ko ni dik dah la akak dlm pantang..orng kata diri kurang bersih la kan..hehhehe pas tu soami akak kije mlm plak minggu ni...lain klai ko tukar la jd citer kelakar mlm jumaat plak..huhuhu....akak n baby sihat waalfiat.........meh la dtng tgk bb...hehhe

Syuxer berkata...

@faidah misnan memang meremang kalau ternampak benda ni hehe

Syuxer berkata...

@cucu umie hahah..saya pun belum baca lagi..heheh..walaupun citer2 seram ni best dibaca untuk release tension

Syuxer berkata...

@Liyana Zahim ehheh xpe mak ada..:)..badan tnpa kepala memang seram..hehe..nak bercakap camner ngan dia kan hehe

Syuxer berkata...

@Miecyber memang seram pun bro..

Syuxer berkata...

@Anak Wak Mail hehe..kadang2 bila ore tuh nampak benda tuh, terfikir camtuh bermimpi ke or realiti

Syuxer berkata...

@Heidi Shafiq hahaha..lawak ar bro ni..kecurian pe ponti nak report heh..sapala berani nak curi barang dia hehe

Syuxer berkata...

@fadh leyanie heheh x berapa seram kot..tpi bila kita berada dalm video tuh kadang2 boleh cemas hehe

Syuxer berkata...

@CikAizA hanya ore terpilih je dapat tengok benda tuh kat highway karak heheh

Syuxer berkata...

@Papa Mifz tengok siang hari..konfirm tak seram hehe

Terbelog berkata...

seram2 hehe. bro dah siap Maharaja lawak minggu 9