ENTRI TERBAIK

Jumaat, 11 Februari 2011

~~Valentine Day's~~

Gambar2 tentang Valentine's Day

Cupid a.k.a Dewa Cinta or Love
Cupid ni dikenali sebagai dewa cinta or dewa kasih sayang. Dia digambarkan seperti seorang bayi yang akan  men"shot"kan anak panah yang menyebabkan orang itu jatuh cinta antara satu sama lain.


Bunga rose adalah pilihan utama untuk dijadikan cenderamata untuk orang yang dicintai!


Biasanya kad2 cinta sebegini(contoh aje) akan dijadikan luahan berahi cinta--cehh tiru cam kad raya la plak

Gapo namo rima natey valentine day ni??? hok simple plan aku tau..tiap2 14hb febuari akan muncul khayalan syurga nikmat"gila babi" yang expired nye akan berlaku sehari aje dimana hukum agama ditolak tepi2. Konon2nye la kan,emm pasangan yang mabuk tuak hangat bercinta bagai nak rakkkk gila babas,akan memulakan adegan2 yang agak celupar dan dangkal wal shit wal hampas..yela nak membuktikan betapa agungnya cinta mereka..agung jubo mung!!

mari kita lihat sejarah berlakunya hari tersebut!! ada fakta kabur mengenainya..apapun kita tetap kena tau gak..

"Ada pelbagai pendapat mengenai asal-usul Hari Valentine. Beberapa negara ahli bahawa itu berasal dari St Valentine, seorang Rom yang menjadi martir karena menolak untuk menyerah Kristian. Beliau meninggal pada tanggal 14 Februari 269 Masihi, pada hari yang sama yang telah dikhususkan untuk mencintai undian. Legenda juga mengatakan bahawa St Valentine meninggalkan nota perpisahan untuk putri sipir penjara, yang telah menjadi kawannya, dan menandatangani "Dari Valentine anda". Aspek lain dari cerita mengatakan bahawa Santo Valentine berkhidmat sebagai imam di kuil pada masa pemerintahan Maharaja Claudius. Claudius kemudian harus Valentine dipenjara kerana menentang dia. Pada 496 Masihi Paus Gelasius menyisihkan 14 Februari untuk menghormati St Valentine."~~Transalate pakai profesor ungku alam semesta diraja,Mr.Google..kalau korang baca pun rasa xpaham,salahkan mr.google tuh..


kesimpulan yang aku tau..eh eleh macamla aku hidup time 269 masihi tuh,hendakla kita tau yang peristiwa terjadi kerana kematian seorang yang telah menolak untuk menerima Kristian dan ada nenek kebayan cakap dia tinggalkan nota perpisahan untuk anak perempuan warden jail dengan kata2 trademark yang jadi lagenda iaitu DARI VALENTINE ANDA!!..ada juga tokok tambah kononya

"Hari valentine ini diraikan sempena mengingati perngorbanan dan jasa-jasa paderi valentine terhadap rakyat rom suatu ketika dulu. Paderi valentine neh pernah memujuk pemerintah rom [raja] untuk menganuti kristian tetapi ditolak oleh pemerintah ketika itu. Askar-askar [lelaki] rom pada ketika itu konon nya tidak boleh berkahwin atas alasan perkahwinan akan melemahkan kekuatan fizikal mereka. 

Namun secara senyap-senyap paderi valentine mengahwinkan juga askar-askar muda rom kepada pasangan masing-masing. Apabila penguasa rom mendapat tahu akan perbuatan paderi valentine, dia jadi marah dan memanggil paderi valentine mengadap. Ketika sesi soal-jawab, penguasa rom sempat memujuk paderi valentine agar menukar agamanya kepada agama pagan [animisne = atheis = tiada kepercayaan kepada agama]. Jika paderi bersetuju, penguasa rom akan membebaskan paderi valentine daripada sebarang hukuman tetapi paderi valentine enggan. 

Kerana marah, paderi valentine dijatuhi hukuman mati. Sebelum mati, paderi valentine telah menyembuhkan seorang perempuan yang buta. Dan ketika dijatuhkan hukuman mati, paderi valentine telah menghantar sekeping kad kepada gadis tersebut sebagai tanda ingatan/kasih sayang. Aku pun tak sure. Maklumat neh bersepah dalam google." (sumber dari sini)


So silakan wtfkan diri anda coz anda telah tertipu dengan fakta diatas...coz mana ada elemen2 luahan perasaan cinta berahi!!ada x mr.valentine tuh beromen dengan anak gadis warden penjara n terus wat sinetron 21SXX iaitu berjudul kaula valentine ku!!ada x??ada x mr.valentine tuh beromen2 softcore maupun hardcore ngan anak gadis tuh?dia just tulis surat aje..nota perpisahan

yang kita pandai2 nak jenamakan semula hari tersebut apahal??otak dah terkehadapan wawasan 2020 ke sampai nak explore hari tersebut dinoktahkan sebagai hari kekasih????????

anda 2 pilihan untuk membersihkan ke"bangang"an anda tentang hari kekasih ini!!
-tinggalkan budaya gampang tersebut!!
-bertaubat dan kahwin dengan gadis pujaan anda dan ber"valentine"la sampai puas2 di first night!!-dapat pahala dan doa keberkatan dari perkhawinan tersebut

tepuk jantung,kan karang mampus naya plak kan..tepuk otak kan xpasal2 jadi gila bangang terus boleh gak dapat tiket free masuk syurga..x adil tuh cam x fair play je hehe jadi tepukla minda hati,muhasabahkan diri adakah anda betul2 nak sambut valentine yang jelas2 haram n xde pekdah coz dicampur adukkan unsur2 maksiat wal softcore wal hardcore??

sabar itu separuh dari iman..bersabarla kak or abang ooiiii..kalu ada jodoh,xkan kemana..cuma jangan mempercepatkan jodoh cara yang salah ok..taula bajet boleh kontrol nafsu or maksiat..tpi anda xtau yang penipu atau penggoda paling teragung di alam semesta ni adalah syaitan..percayala..orang punye iman lemah lagila mudah dicontrol oleh si laknat tuh..

anda ingat x,kisah dimana orang yang kuat gila beribadah kepada Allah s.w.t still boleh T.K.O dengan wanita jalang hasil hasutan silaknatullah syaitan???anda pasti iman anda di tahap seperti pemerintahan hosni mobarak yang mampu bertahan lama??

Tapi cuba anda pikir dan terbitkan rasa jiwa islam dalam jiwa dan takut pada Yang Maha Melihat wat seketika demi membuktikan syahadah anda masih bernilai atau anda mengaku anda ni masih benar2 mengamalkan ajaran islam..kalau anda berkeras gak nk sambut hari gampang tuh(untuk orang yang belum berkahwin or ada bini atau suami halal)!!

"eh boleh ke pegang tangan or bahu or muka or rambut or badan or whatever u think la (bagi otak cap nippon paint yellow) anak dara orang??bini orang??skandal??teman tapi mesra??tunang??bekas isteri??bohsia??bf/gf/lf/gyf"..

oooo nanti orang kata x ameriiiikkkkkkka laaa kalu x pegang2 sana sini situ..ameriikkkkaa mung!
*lf(lesbian friend) *gyf(gay friend)

bak tunjuk aku hukum Allah s.w.t yang cakap cmni wahai orang2 beriman!sesungguhnya halal bagimu untuk beromen,menyentuh tangan orang yang bukan halal bagi mu!!Sesungguhnya itu adalah tanda orang2 yang mendapat petunjuk dari Allah..

ooooo hukum hudud xde,so rileks la bro...jadi yang menciptakan abg n kak tuh bukan Allah s.w.t ke?wau hebatnya abang dan kak ni kan2...sapa tuhan abng or kak kalu cmtuh??sampai konfident tuhan saya iaitu Allah s.w.t xakan berani or wat dono je bila nampak abang or kak nk wat maksiat..
eh2 budak ni..kami ni bukan nk buat hubungan seks la bro..kami ringan2 je..
xkan dah mengandung dia tuh bila cium kongsi air liur..apa raa...x rock la lu der!!

emm xpela bang..dah nasihat tapi otak still amerikkkka,xleh wat pe dah..jngan sampai kakak menyesal nanti dapat anak x halal,barula tau cmner "hok aloh hok aloh la lagu mana la ni"..klu buang bayi kelak..emm extra dosa kak n dapat..berzina,membunuh dan derhaka terhadap amanah Allah s.w.t supaya menjadi khalifah di bumi ini

okla korang..beromen la jangan smpai tuhan saya nampak tau..
baik saya sentuh babi dri sentuh orang yang sya belum kahwini..lagi pekdah dan lebih halal coz sy perlu samak je..tapi korang dahla kena dosa zina,ada kemungkinan dosa membunuh or membunuh diri dan macam2 lagi..dahla dosa zina besar amat..bukan boleh wat tebus dengan sistem MLM..

Tapi

Sejak bila al-quran dijenamakan semula eh??isk2 x paham aku weh!berzina softcore or hardcore dah jadi halal ke??


yangg aku mengarut sampai konfident yang korang akan wt maksiat apahal??lolll terasa ke???abes tuh nape bayi ada bersepah2 di tempat2 yang X sepatutnya dia baring kat situ???aku jamin bulan 11 or 12 akan ada kes2 pembuangan bayi paling besar..

emm dah2..jom2 refresh otak kita ni..baca kat bawah untuk maklumat lebih lanjut tentang valentine secara ph.d!!

(sumber dari zaharuddin.net-sumber asal)

Soalan
Assalamualaikum ustaz,
Benarkah hukum menyambut hari Valentine adalah haram, bagaimana pula hukum menjual hadiah dan bunga kepada pasangan-pasangan bukan Islam dan sebahagian umat Islam yang meraikannya?
 
JAWAPAN
Saya telah menyertakan jawapan di ruangan artikel bahasa Inggeris, bagi membantu rakan-rakan yang kurang selesa memahami bahasa Inggeris, disertakan jawapan ringkas saya berkenaan sambutan hari valentine. 
 
Asal-usul Valentine
Tindakan mengaitkan pertengahan bulan Februari dengan cinta dan kesuburan sudah ada sejak dahulukala. Menurut tarikh kalender Athena kuno, periode antara pertengahan Januari dengan pertengahan Februari adalah bulan Gamelion, yang dipersembahkan kepada pernikahan suci Dewa Zeus dan Hera.
Di Roma kuno, 15 Februari adalah hari raya Lupercalia, sebuah perayaan Lupercus, dewa kesuburan, yang dilambangkan setengah telanjang dan berpakaian kulit kambing. Sebagai bagian dari ritual penyucian, para pendeta Lupercus meyembahkan korban kambing kepada sang dewa dan kemudian setelah minum anggur, mereka akan lari-lari di jejalanan kota Roma sembari membawa potongan-potongan kulit domba dan menyentuh siapa pun yang mereka jumpai. Terutama wanita-wanita muda akan maju secara sukarela karena percaya bahwa dengan itu mereka akan dikarunia kesuburan dan bisa melahirkan dengan mudah. (http://id.wikipedia.org/wiki/Hari_Valentine)

Selain itu, sejarahnya juga berkait dengan fakta di bawah :-
 
Saint Valentine is a name which is given to two of the ancient "martyrs" of the Christian Church. It was said that there were two of them, or that there was only one, who died in Rome as the result of the persecution of the Gothic leader Claudius, c. 296 CE. In 350 CE, a church was built in Rome on the site of the place where he died, to perpetuate his memory.
 
When the Romans embraced Christianity, they continued to celebrate the Feast of Love mentioned above, but they changed it from the pagan concept of "spiritual love" to another concept known as the "martyrs of love", represented by Saint Valentine who had advocated love and peace, for which cause he was martyred, according to their claims. It was also called the Feast of Lovers, and Saint Valentine was considered to be the patron saint of lovers.
 
One of their false beliefs connected with this festival was that the names of girls who had reached marriageable age would be written on small rolls of paper and placed in a dish on a table. Then the young men who wanted to get married would be called, and each of them would pick a piece of paper. He would put himself at the service of the girl whose name he had drawn for one year, so that they could find out about one another. Then they would get married, or they would repeat the same process again on the day of the festival in the following year.
 
The Christian clergy reacted against this tradition, which they considered to have a corrupting influence on the morals of young men and women. It was abolished in Italy, where it had been well-known, then it was revived in the eighteenth and nineteenth centuries, when in some western countries there appeared shops which sold small books called "Valentine's books", which contained love poems, from which the one who wanted to send a greeting to his sweetheart could choose. They also contained suggestions for writing love letters.
 
(The above quotation is excerpted, with slight modifications, from www.Islam-qa.com)
   
Justeru, secara ringkasan saya boleh simpulkan seperti berikut :-
 
1) Kita hanya boleh merayakan perayaan yang diiktiraf oleh Islam iaitu Idil Fitroi dan Idil Adha. Nabi SAW bersabda :
(إن لكل قوم عيدا وإن هذا عيدنا)
Ertinya : Sesungguhnya bagi setiap kaum itu perayaan masing-masing, dan ini (IdilFitri dan Idiladha) adalah perayaan kita" ( Riwayat AL-Bukhari, 952 ; Muslim, 1892)
Justeru, sebarang perayaan yang disambut oleh umat Islam mestilah terhad kepada dua perayaan ini sahaja.
Bagaimanapun, jika sesuatu majlis, keraian dan sambutan itu dianjurkan bukan atas asas atau nama agama serta tiada kaitan dengannya bahkan dibuat atas dasar adat semata-mata. Ianya boleh dan harus diraikan dengan syarat sambutannya tidak diserapi apa jua unsur maksiat dan syirik. Sebagai contoh sambutan kemerdekaan Negara, sambutan ulangtahun penubuhan sesebuah syarikat dan sebagainya. Cuma ia bukanlah disambut sebagai hari raya ketiga atau keempat, tetapi hanya sebagai majlis keraian setaraf dengan majlis perkahwinan dan sepertinya sahaja.
Ini bermakna, setiap tujuan dan asal usul perayaan itu perlulah disemak. Maka jika disemak perayaan Valentine ini. Ternyata ia berasal dari cerita dongeng, karut dan syirik berakitan dewa dan sebagainya.  Selain dari asalusul, cara dan kaedah implementasnya juga mesti dilihat, jika secara adatnya ia disambut dengan dosa dan maksiat. Ia sekali lagi dilarang di atas dasar tersebut pula.
 
2) Tidak harus pula meniru orang Kafir dan ahli maksiat dalam meraikan majlis yang dianjurkan. Imam Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim telah menyebut bahawa telah Ijma' (sepakat keseluruhan Ulama) melarang penyerupaan dalam meraikan perayaan agama ( atas asas agama) selain Islam. ( Iqtidha, 1/454 ; Ahkam Ahli Zimmah, 2/722)
 
3) Islam tidak mengiktiraf hari kasih sayang. Kasih sayang dalam Islam bersifat universal, tidak dibatasi waktu dan tempat dan tidak dibatasi oleh objek dan motif. Hal ini sesuai dengan hadis :
"Cintailah saudara seislam seperti kamu mencintai dirimu sendiri." (Riwayat Bukhari).
Islam sangat melarang keras untuk saling membenci dan bermusuhan, namun sangat menjunjung tinggi akan arti kasih sayang terhadap umat manusia.
Rasulullah saw. bersabda : "Janganlah kamu saling membenci, berdengki-dengkian, saling berpalingan, dan jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Juga tidak dibolehkan seorang muslim meninggalkan (tidak bertegur sapa) terhadap saudaranya lebih dari tiga hari" (Muslim)
Kasih sayang dalam Islam diwujudkan dalam bentuk yang nyata seperti silaturahmi, menjenguk yang sakit, meringankan beban tetangga yang sedang ditimpa musibah, mendamaikan orang yang berselisih, mengajak kepada kebenaran (amar ma'ruf) dan mencegah dari perbuatan mungkar
 
4) Sambutan hari Valentine hari ini menjadi semakin terkeji apabila ia menjurus kepada perlakuan maksiat, mengadaikan ‘dara' kepada kekasih yang bernafsu ‘syaitan' dan dengan perlakaun seks bebas yang kononnya bagi membuktikan 'ketulenan' cinta seseorang kepada kekasihnya.. 
 
5) Islam juga melarang umatnya dari terlibat, duduk serta bersekongkol dalam majlis yang mempersendakan Islam dan bercanggah dengannya. Ini dari firman Allah yang bererti :
 
وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللّهِ يُكَفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا
"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al Qur'an bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Karena sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam Jahanam" ( An-Nisa : 140 )
Diriwayatkan dari Umar r.a. bahwa dia pernah mendengar Rasulullah s,a.w. bersabda:
"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka janganlah duduk pada suatu hidangan yang padanya diedarkan arak." (Riwayat Ahmad)
Maka majlis arak yang haram itu adalah sama hukumnya dengan majlis Valentine yang mana sumber, asal usul dan cara pelaksanaannya yang terdedah kepada pelbagai jenis maksiat. Tidak harus sama sekali untuk menghadiri majlis sempena Valentine di mana-mana jua. 
  "Jadi adakah pergi shopping sempena 'sale' hari Valentine juga salah?
Jawabnya, sekadar membeli belah ia tidak salah, namun TIDAK DIBENARKAN menyertai seseuatu PERHIMPUNAN, SAMBUTAN KHAS kerana Valentine seperti majlis Konsert, Nyanyian dan sepertinya.
6) Hukum memberikan hadiah sempena hari Valentine juga adalah menjadi haram berdasarkan kaedah dari firman Allah : "Janganlah kamu bantu membantu dalam perkara dosa dan permusuhan"
Bagaimanapun hukum menjual bunga sahaja, ia tidak kurang dari kategori jualan yang syubhah, makruh  atau haram khas di hari Valentine.
Diriwayatkan, ada seorang laki-laki yang memberi hadiah satu bekas arak kepada Nabi s.a.w., kemudian Nabi memberitahu bahwa arak telah diharamkan Allah. Orang laki-laki itu bertanya:
Lelaki: Bolehkah saya jual?
Nabi: Zat yang mengharamkan meminumnya, mengharamkannya juga menjualnya.
Lelaki: Bagaimana kalau saya hadiahkan raja kepada orang Yahudi?
Nabi: Sesungguhnya Allah yang telah mengharamkan arak, mengharamkan juga untuk dihadiahkan kepada orang Yahudi.
Lelaki: Habis, apa yang harus saya perbuat?
Nabi: Tuang saja di dalam parit air. (Al-Humaidi dalam musnadnya)
Justeru, kita dapat melihat bahawa benda yang haram, maka haram juga dijualnya mahupun dihadiahkan. Dalam hal menjual bunga, ia juga boleh menjadi syubhah di hari Valentine seperti ini, kerana diketahui ianya dibeli khas untuk mearikan Valentine yang haram. Seperti juga hukum menjual anggur kepada tukang buat arak yang telah diketahui. Ia tidak dibenarkan dalam Islam menurut pendapat yang terkuat.
  7) Para ulama juga menyatakan LARANGAN untuk saling mengirim ucapan Valentine, cinta dan kasih bersempena hari itu. Perlu dianggapkan hari Vlentine itu tidak wujud dan ia adalah sebuah hari biasa sahaja.
  
Sekian
Ust Zaharuddin
26 Muharram 1428 = 14 Feb 2007




p/s:

Ada hati punye rasa iman walau sedikit,sila buka minda secara meluas..jangan sempitkan diri dengan statement jangan jaga tepi kain orang la (kononya statement ni dari "ustazah" sharifah amani dalam mingguan malaysia baru2 ni)..statement inila menunjukkan kebangangan paling terkutuk bila empunuye diri memang salah dalam hal tersebut mempertahankan soal berfesyen..fesyen mung!!..

Ada telo,merisik la kat orang tua gewe2 kita..x gentlemen la men ambek free sentuh2 anak orang..pahtu kawenla secara halal..pahtu korang ber"VALENTINE" smpai bila2..janji bukan tempat terbuka..malu la cikit der..taula ada lesen halal nk wat romen..tpi agak2 la der..kita bukan kat AMERIKKKA...

1 ulasan:

Niena Pengembara Ilahi berkata...

Syukran ya akhi..
Jazakallah Khairan :D

tp akak suka tgk gambar bunga rose tu hehehe