ENTRI TERBAIK

Ahad, 6 Februari 2011

~~Cerita Paling Murni~~

Aku telah baca cerita yang menyentuh jiwa aku tadi..Emm..sungguh mendalam dan terkesan untuk berimaginasi cmner perjalanan citer tersebut

Kisahnya lebih kurang begini..Tajuknya kisah seorang budak penjual kuih..

Ada seorang mamat yang sedang lepak kat kedai makan tengok gelagat sorang budak yang tengah jual kuih.dan tiba2 budak tuh singgah kat meja mamat tuh n cakap..
"Bang,beli kuih ni bang..sedap tau!mak sya yang buat ni.."
"Err..dik,maafla abang dah order nasi goreng..maafla ye dik..lain kali ye"
"Takpe bang,sy datang lain kali..oraiit bang"

Mamat tuh tngok budak tuh masih gigih menjual kuih kat meja lain kat kedai tuh,abes semua meja dipromosi..selesai je mamat tuh makan,budak tuh datang lagi n cakap..
"aaa abang dah abis makan,makanla kuih saya pulak bang"..

"Dik..abang dah kenyang..dah xlarat dah nk makan lagi"..
"Orait bang..xde hal la abang..kalau abang dah kenyang bolehla bagi kat family abang ke,adik abang ke..ke guane??heheh

"Bijak betul budak ni men psikologi dengan aku"..getus dalam hati mamat tuh..

Sebenarnya mamat tuh kagum coz budak tuh gigih jual kuih dengan budi bahasa yang tinggi dan tidak pernah kenal penat walaupun menjual di tengah2 panas..Lagipun mamat tuh ada jugak pengalaman tika dia kecik2 dulu pernah jual sayur tolong mak dia kat pasar.Jadi dia tau la pasal susah2 bila nk menjual secara kecil2an..Atas dasar kasihan dan kagum,mamat tuh sedekahkan sekeping not rm10 kat budak tuh..

"ambikla rm10 ni,abang sedekahkan kat adik ye.."
"saya bungkus kuih ye.."
"eh xpe dik,abang sedekahkan dengan ikhlas.."
"terima kasih bang..hanya Allah s.w.t sahaja yang mampu balas sedekah abang ni.."
"sama-sama dik..."

Tika mamat tuh dah selesai bayar bil makanan dan menuju ke tempat kereta dia,tiba-tiba dia terlihat kelibat budak tuh sedang bagi duit yang dia sedekah tadi kat pengemis mak cik di tepi jalan. mamat tuh berasa hairan dan panggil budak tuh untuk tanya nape bagi duit tuh kat pengemis

"Err dik,mai sini jap.."
"iye bang,bang jadi nk beli kuih ni??..
"eh xla..nape dik bagi duit abang bagi tadi kat makcik tuh??
"oh itu rupanya..mak cik tuh dahla buta dan x dapat nak berusaha mendaptkan rezeki untuk dia,jadi adik sedekahla duit tuh untuk dia.."
"tapi abang bagi kat adik tau..
"eh takpela abang..lagipun mak pesan jangan ambik duit sedekah orang kalau masih mampu berusaha nanti rezeki tuh xberkat..kalau mak tanya nanti camner adik dapat rm10 tapi kuih x abes dijual??
"oh betul gak tuh.."

Lantas mamat tuh rasa kagum dan insaf dengan kecerdikan dan keperibadian mulia budak tuh,terus mamat tuh beli kesemua kuih dalam bakul budak tuh

"err dik,bagi semua kuih tuh kat abang,abang beli semua.."
"betul ke bang nak beli semua ni??"
"betul la dik..kim salam kat mak ayah tau.."
"terima kasih banyak2 bang..semoga Allah s.w.t sentiasa berkati abang selalu.."
"sama2 dik.."

mamat tuh nekad nak lepak kat kedai makan ni tiap2 hari n akan tolong budak ni dengan membeli kuih dengan sekadar yang mampu..

P/s:maafla dialog xberapa bagus..aku pun xberapa tau ngat hukum tatabahasa dalam bab2 ayat..

Tiada ulasan: